20070522

unorthodox faith, my very own americanism and modern architecture :)

Kresge chapel, MIT, Boston
Eeero Saarinen, 1955

Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, ένα όμορφο πρωινό, αντί να κοιμάμαι βρέθηκα σε μια εκκλησία για την λειτουργία, Κυριακή γαρ και η ελληνική ταυτότητα λέει χριστιανή ορθόδοξη. Με παρέσυραν, αν και δεν θυμάμαι πως. Νομίζω βασίστηκαν στην περιέργεια μου να παρακολουθήσω την λειτουργία των ορθόδοξων ελλήνων στα εκεί μέρη. Μπορεί να είχα νοσταλγήσει την πατρίδα (μικρή και αθώα ήμουν), μπορεί να είχα αμερικανοποιηθεί τόσο που ένοιωθα το σύνδρομο που διακατέχει κάθε Αμερικανό που σέβεται τον εαυτό του, δηλαδή ότι ανήκει σε μια κοινότητα (και δύο, και τρεις…), μπορεί να το είχα πάρει απόφαση ότι το social networking είναι κάτι που πρέπει να του δώσω σημασία και τι καλύτερο μέρος να αρχίσει κανένας από την εκκλησία. (Καλά που μεγάλωσα σε χωριό και η πνευματικότητα του ‘πηγαίνω εκκλησία’ είχε απομυθοποιηθεί από νωρίς).

Η λειτουργία έλαβε μέρος σε μια ακόμη πατέντα των Αμερικανών, σε ένα inter-faith chapel. Δηλαδή ένας οίκος για τον Θεό/θεούς που απευθύνεται σε όλες τις θρησκείες και πρεσβεύει πάνω απ’ όλα το αίσθημα της θρησκευτικής πνευματικότητας που νοιώθει ο πιστός οποιασδήποτε θρησκείας, και που προσωπικά το βρίσκω τουλάχιστον ύποπτο. Τις περισσότερες φορές τουλάχιστον. Το chapel λοιπόν, αρχιτεκτονικά δεν είχε και πολύ χιούμορ, δεν έβρισκε δηλαδή κανείς, γοτθικά τόξα να υποστηρίζουν βυζαντινούς θόλους πάνω από αγάλματα του Βούδα και της Αφροδίτης, με στρωμένα αραβικά χαλιά στο πάτωμα, κτλ. Ακόμη κι αν οποιοδήποτε trendy design office, έχει τους πολιτικούς μηχανικούς και διακοσμητές που θα διαβεβαιώσουν ότι τέτοια πειράματα είναι πια εφικτά και αποδεκτά.

Το κτίριο ήταν λιτό, λευκό, άδειο, θα μπορούσε να είναι ένα οποιοδήποτε κτίριο, σε οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου, ακόμη και του μη δυτικού. Πρόκληση για οποιονδήποτε ιστορικό τέχνης και ειδικά αρχιτεκτονικής. Τι να κάνεις, να εξυμνήσεις την οικουμενικότητα του κτιρίου, να μιλήσεις για τη χαμένη σημειολογία των δημοσίων κτιρίων, να αναρωτηθείς μήπως ο Mies van der Rohe του μοντέρνου κινήματος και το μετα-μοντέρνο είναι το ίδιο πράγμα και να σκίσεις τα πτυχία σου? Δεν απάντησα ποτέ σε αυτό το ερώτημα, το Intro to Art History, καλώς ή κακώς το είχα περάσει. Μπα, λάθος κάνω. Απάντησα. Όταν χρόνια μετά μια καθηγήτρια είχε την φαεινή ιδέα στις εξετάσεις να βάλει θέμα το εξής ερώτημα ‘What is american in American architecture, if there is such a thing. Explain your answer with examples.’ Από τις σπάνιες φορές που καμάρωσα ένα ‘excellent’ πάνω σε γραπτό μου, και μάλλον το καμάρωσα όχι γιατί ήταν excellent αλλά γιατί αν ένας μέσος Αμερικανός διάβαζε το κείμενο, θα ανατρίχιαζε, και όχι από συγκίνηση. Τελικά, την καθηγήτρια καμάρωσα. Συνεννοούμασταν φαίνεται. Και εντάξει, είναι και το chapel που έκανε ο Saarinen στο MIT. Τελικά ισχύει τι μάστορα θα πάρεις να σου κάνει το σπίτι.

Μην ξεφεύγουμε όμως. Είναι Κυριακή πρωί και εγώ βρίσκομαι σε αυτό το κτίριο για την λειτουργία. Εφτά άτομα που την παρακολουθούμε όλοι κι όλοι. Όχι γιατί οι ομογενείς της περιοχής είχαν ξενυχτίσει στα μπουζούκια και δεν μπορούσαν να έρθουν, αλλά γιατί δεν υπήρχαν ομογενείς στην περιοχή, που καταρρίπτει τον μύθο ‘όποια πέτρα κι αν σηκώσεις….’. Και τρεις ιερείς. Μάλλον ένας ιερέας και δύο μαθητευόμενοι. Δεν ξέρω αν ήταν Έλληνες, αν μιλούσαν Ελληνικά, αλλά ήταν χριστιανοί ορθόδοξοι, η λειτουργία παρ’όλα αυτά στα αγγλικά, εκείνα τα αγγλικά που θα δεις μόνο στην original version του Shakespeare. (Για τις λέξεις μιλάω, το ότι χρησιμοποιούν το ‘thy’ και όχι για πιο πολύπλοκα φαινόμενα γραπτού λόγου και έκφρασης, όπου εκεί ίσως ο Shakespeare υπερτερούσε, αν και δεν έχω διαβάσει ούτε το ένα, ούτε το άλλο).

Άκουγα την λειτουργία με σκυμμένο κεφάλι, τα μάτια να κλείνουν, να σκέφτομαι ότι η διπλανή μου θα τ’ ακούσει για τα καλά που με έσυρε ως εδώ, αν και τι φταίει αυτή, ας έλεγα όχι από την αρχή. Πολύ γρήγορα αποφάσισα ότι δεν το επέτρεπαν οι καλοί μου τρόποι να φύγω, οπότε αφού τελείωσε στο μυαλό μου η νοητή αρχιτεκτονική αποτύπωση του περιβάλλοντα χώρου, αποφάσισα να ασχοληθώ με τα ποταπά υποκείμενα που ονομάζονται άνθρωποι. Συμπεριλαμβάνω και εμένα σε αυτήν την περιγραφή –φυσικά αφού τους κοιτάζω εγώ- οπότε το ποταπός και άθλιος, ας είμαι η πρώτη που θα το ασπαστώ.

Και έτσι πολύ γρήγορα έφτασα στην πολυαγαπημένη ασχολία, να κάθομαι και να παρατηρώ. Τους ιερείς, που φαινόταν να παίρνουν στα σοβαρά την τελετή, και όχι να μουρμουρίζουν τα εγκώμια αλλά να απαγγέλλουν με δυνατή και καθαρή φωνή. Τίποτα πομπώδες ή επιβλητικό στον τόνο τους, μετρημένοι, σοβαροί και ήρεμοι θα έλεγα. Και όταν κάποιος υιοθετεί μια τέτοια στάση και παίρνει στα σοβαρά αυτό που κάνει, δίνει αξιοπρέπεια ακόμη και στο πιο γελοίο πράγμα του κόσμου, και εγώ καθηλώνομαι και δεν μπορώ παρά να δείξω σεβασμό. Ευτυχώς γιατί έτσι απέφυγα την δύσκολη κατάσταση στην οποία βρίσκομαι πολλές φορές, να θέλω να βάλω τα γέλια την πιο ακατάλληλη στιγμή. Έριχνα ματιές και στους διπλανούς μου, τους υπόλοιπους έξι, που επίσης παρακολουθούσαν με σεβασμό αλλά και νυσταγμένα, αλλά και κανα δυό με εκείνο το επικίνδυνο και ενοχλητικό ύφος που διαγράφεται στο πρόσωπο κάποιου όταν ταυτίζεται με μια ομάδα –είτε είναι οπαδός ομάδας, είτε κομματόσκυλο σε συγκέντρωση του κόμματος , κοκ.

Και ενώ είχα υπνωτιστεί από την παρατήρηση, προς μεγάλη μου έκπληξη η σκηνή γίνεται διαδραστική. Πλησιάζει ο ιερέας με το ιερό βιβλίο (αλήθεια, ποιο είναι? Καινή Διαθήκη?) την διπλανή μου και της προτείνει να απαγγείλει αυτή κάτι από μέσα. Ξυπνάνε μέσα μου η αρνητικότητα που νοιώθω για την αμερικανική νοοτροπία του ντε και καλά να ανήκεις σε κάποιο community and share values and participate and so on, και η λογική ότι καθένας έχει αυτό το δικαίωμα, και παρόλο που ο δρόμος για την κόλαση είναι στρωμένος με τις καλύτερες προθέσεις, δεν παύουν να είναι καλές προθέσεις, που σε συνάρτηση με την αφέλεια του –ξανά- μέσου Αμερικανού, είναι και πραγματικά καλοπροαίρετες. (Σε άλλο post για το πόσο καταστροφικό είναι αυτό, πάνω απ’ όλα για τους ίδιους). Και έτσι κρίνω μάλλον θετικά την κίνηση του ιερέα.

Προς μεγάλη μου έκπληξη η κοπέλα αρνείται ευγενικά την –σιγά- πρόκληση. Βαριόταν, ντρεπόταν, δεν ήξερε να διαβάζει αγγλικά, δεν ξέρω. Και η πρόταση γίνεται στον διπλανό μου. Ο οποίος και αυτός αρνείται. Βγαίνει μέσα μου όλη η αμερικανιά με την οποία είχα γαλουχηθεί ως εκείνη τη στιγμή και σκέφτομαι ‘What the fuck is wrong with these people?’ και όλο το ελληνικό φιλότιμο με το οποίο είχα γαλουχηθεί νωρίτερα και σκέφτομαι ‘Την πάτησε ο παπάς αν περιμένει από αυτούς’. Σημειωτέον ότι για να κάνω αυτές τις σκέψεις, βρίσκομαι στο απόγειο της αγαπημένης μου ασχολίας –να παρατηρώ- και είναι σαν να βλέπω ταινία, δεν μου περνάει από το μυαλό ότι συμμετέχω στην σκηνή. Πιστεύω αν έβλεπα το αεροπλάνο να πέφτει στους Δίδυμους θα χάζευα χαμένη σε σκέψεις και στη βίωση των τόσο συναισθημάτων που μπορούν να προκληθούν, αλλά εξωτερική αντίδραση ουδεμία.

Οπότε όταν ο ιερέας με πλησίασε με το βιβλίο, ήταν σαν κάποιος να με σκουντούσε να ξυπνήσω στην πιο βαθιά στιγμή του ύπνου. Και επειδή έχω συχνά βρεθεί –και- σε αυτήν την δύσκολη κατάσταση, ξύπνησαν τα αντανακλαστικά και αποφάσισα ότι φυσικά θα διαβάσω εγώ και πήρα το βιβλίο, βίβλο, πως το λένε. Δεν ξέρω αν ήταν η μακβεθική γραφή, το πρωινό ξύπνημα ή η σύγκριση με την όμορφη απαγγελία των ιερέων πριν, αλλά δεν μπορούσα να διαβάσω. Ξεκινούσα, μου φαίνεται ότι τρεμούλιαζε η φωνή μου, χαμήλωνα την φωνή, σταματούσα, έπαιρνα ανάσα και συνέχιζα, προφέροντας σίγουρα πολλές λέξεις με τον πιο αστείο τρόπο. Κοκκίνισα, άναψα, ίδρωσα αλλά το διάβασα το ρημάδι. Και οι άλλοι ήταν ευγενικοί, αντί να με σώσουν από το μαρτύριο, άκουγαν υπομονετικά.

Με το καλό τελείωσε και η λειτουργία. Ξαναβρήκα το χρώμα μου σκεφτόμενη ότι θα πάω να πλακωθώ στο brunch, θα φάω πέντε pancakes τουλάχιστον, καφές επιτέλους, να βρω και την Priya που κλασσικά θα είναι στο smoking room, να αναλύσουμε όλα τα κουτσομπολιά από το πάρτυ της χθεσινής βραδιάς, μια χαρά δηλαδή, a bright and careless Sunday ahead.

Χαζεύω όταν βλέπω μουσουλμάνους να στρώνουν το χαλί και να προσκυνούν προς τη Μέκκα. Ισλάμ, η νομαδική θρησκεία και τόσο γοητευτική. Χάνομαι στα τοπία που διάλεξαν να χτίσουν τα ξωκλήσια στα ελληνικά χωριά. Στο Βατικανό έβγαζα συνεχώς επιφωνήματα θαυμασμού. Θαύμασα μια φιλανδική εκκλησία μέσα στο δάσος, όπου δεν ήξερα που τελειώνει το κτίριο και που αρχίζει η φύση. Συγκινήθηκα βλέποντας την φίλη μου με τη μαμά της να περιχύνουν με γάλα καρύδας ένα άγαλμα του Βούδα. Αλλά, θρησκευτική πνευματικότητα η ίδια αδυνατώ να βιώσω. Μέσω άλλων μόνο. Και το σέβομαι και το εκτιμώ. Οπότε πριν φύγω από εκείνο το inter-faith chapel, πλησίασα τον ιερέα και του ζήτησα ειλικρινά συγνώμη που δεν μπόρεσα να ανταποκριθώ στην περίσταση και διάβασα το κείμενο όπως να ‘ναι. Μου απάντησε με όλη την απλότητα και φυσικότητα που διακατέχει άτομα που πιστεύουν ειλικρινά και μου λέει να μην ανησυχώ, ‘our words to God, cannot be but awkward’.

Μπορεί να μην πιστεύω αλλά πολύ απλά ..με έστειλε. Και κατά κάποιο τρόπο ενισχύει και την δική μου πεποίθηση, It s not God or gods or superior creatures, it s us, and only us.

6 σχόλια:

Eleni Fergadi είπε...

man....i really like you.

Yannis H είπε...

Έτσι μπράβο!
Ένα υπέροχο κείμενο.
Λοιπόν, για την ουδετερότητα του ναού, πρέπει να πω ότι «με έστειλε». Ζήλεψα την τόλμη και την αυθεντικότητά τους. Γυμνό; Θα μπορούσε να βρίσκεται οπουδήποτε; Μα αν πρόκειται να ‘γεμίσει’ από διαφορετικές οπτικές, δόγματα, δοξασίες, καλώς είναι «κενό» και «ουδέτερο». Αυτή η έλλειψη προσωπικότητας (έτσι το αντιλαμβάνομαι) δείχνει τον δέοντα και ίσο σεβασμό στον πιστό, ανεξαρτήτως του τι και σε τι πιστεύει.
Επίσης, να συμμετέχω σε ορθόδοξη λατρεία, για μένα είναι σημαδιακό – το έκανα μια-δυο φορές στη Φινλανδία, όπου προσπαθούσα να ρουφήξω λίγο από τις παιδικές μου μνήμες. Εδώ κολλάει η υπέροχη φράση του Εγγονόπουλου: «Χριστιανός μπορεί να μην είμαι, ορθόδοξος είμαι σίγουρα!» Εδώ και αν έχω να πω πράγματα: αλλά όσον αφορά την ορθοδοξία και τις ‘παιδικές μνήμες’ στο εξωτερικό, ήταν η τέλεια αποτυχία. Στιγμές από κορώνες ψαλμών και ψήγματα στιγμών. Αποτυχία...
Cut. Είχε πάει η μητέρα μου στον Καναδά και μου είχανε στείλει μια διεύθυνση όπου θα έβλεπα την κυριακάτικη λειτουργία από webcam. Μπαίνω κι εγώ την προκαθορισμένη ώρα, ακούω σε ορθόδοξη εκκλησιαστική κλίμακα το Our Father in Heaven (σαν να ακούς ρεμπέτικο στα αγγλικά) και βλέπω και τη μητέρα μου... Υπέροχο σαν εμπειρία – αλλά με βάση την αισθητική μου, σαν να βλέπω «πακέτο πίστης», πως λένε «πακέτο διακοπών».
Όντας βαθιά άθρησκος, σέβομαι και τις εκφράσεις του μεταφυσικού (όταν δεν μου πατάνε τον κάλο) και την ιδιαίτερη πατρίδα της αισθητικής μου, την ορθοδοξία. Για μένα λίγα πράγματα είναι πιο ερωτικά απ’ ότι ένας Επιτάφιος. Πότε άλλοτε βλέπεις τόσο κόσμο, σε ένα θλιβερό γεγονός, σύσσωμο να συμμετέχει; Με μια υπόκρουση (Ω Γλυκύ μου Έαρ) που σε συνεπαίρνει...
Καταλαβαίνω το κυνήγι της αυθεντικότητας και των αναμνήσεων (όχι του networking, γιατί δεν μου έτυχε). Και σε αφρικανικές κοινότητες που με κάλεσαν να πάω (αφρικανικά αλληλούια) τελικά δεν πήγα και το μετανιώνω.
Και μπράβο σου που διάβασες το κείμενο, σεβόμενη τη στιγμή. (Εσύ είσαι στο χώρο τους, άρα σέβεσαι τα κριτήρια τους.) Και οι λέξεις του ιερέα, δείχνουν άνθρωπο που πιστεύει με βάση την εσωτερικότητα (μόνη αυθεντική πηγή πίστης). Δεν θέλω να το κάνω πιο ιδεατό, μπορεί κάλλιστα να είναι κάποιος που δεν δέχεται την αντίθετη άποψη, αλλά όσον αφορά το ποίμνιο και τους πιστούς του, ξέρει να τους ενθαρρύνει με βάση ένα πιο αυθεντικό επίπεδο από το ‘φαίνεσθαι’ (ή ‘ακούγεσθαι’). Κρίνει ανθρώπινα απέναντι στο θείο. Ή: κάνειτο θείο προσιτό και ...φιλικό. Στους ανθρρώπους με τις όποιες αδυναμίες τους. Σημασία έχει (γι αυτόν) η ποιότητα της πράξης - όχι του show.
Και πάλι: πολύ ωραίο κείμενο!

Ανώνυμος είπε...

eleni!!

thnx! like u back, heh

waiting for your stories when you come back,

take care of urself while there

yannish

ευχαριστώ
όχι δεν θα γράψω σεντόνι :)
εκτιμώ και εγώ την αυθεντικότητα και τολμηρότητα στην όλη ιδέα, αλλά από μια άλλη οπτική γωνία δεν παύει να είναι 'packaged religion',
δύσκολο να το κρίνω αρνητικά ή θετικά,
γιατί και εγώ λέω δεν είμαι χριστιανή, αλλά ορθόδοξη ίσως είμαι, δηλαδή θα με συγκινήσουν ο επιτάφιος, τα ξωκλήσια, οι παιδικές μνήμες, κτλ τελικά είναι η αισθητική της πίστης/θρησκείας που με τραβάει και αν αυτή απουσιάζει και πρέπει να την καλύψω σε ένα άδειο κτίριο της νέας αγγλίας, δεν ξέρω αν θα το κάνω ή ποιό είναι το νόημα τέλοσπάντων

από την άλλη γι' αυτό είπα και στο κείμενο για το chapel του saarinen στο ΜΙΤ..αυτό ναι, αυτό εκφράζει σαν έργο αρχιτεκτονικής όλη την τόλμη και την αυθεντικότητα του inter-faith εγχειρήματος

τελικά
heh
art-architecture can make a good case for religious-spiritual issues

αλλά να απομυθοποιήσω το μέσο inter-faith chapel σαν οίκημα και συγνώμη θα αλλάξω πάλι γλώσσα, it just makes it faster like this,
so in english

Ok, it makes sense to have an inter-faith chapel in the community I described.
Economic and social sense.
We were all students, so many different religions, university 's prestige didn t allow it to not to have a chapel (this is conservative New England, ok?), on the other hand, they did have to respect all religions and cultures represented, and not favor one over the other (this is non-conservative New England, ok?).

Taking all ths into account, an inter-faith chapel is either an ingenuous idea or a futile idea.

This is when I make the case that it is all about the architect. Yes, I know the architect is given a programme, goes through the legthiest talks with board of directors, meetings with sub-contractors, budget but it is his call to either just provide a functional building, either make art.

And Saarinen did.

However, the chapel I am describing as 'λιτό, λευκό, άδειο', just there I have not been specific at all and have not mentioned that this refers mostly to the interior of the building. Not that the exterior did not have the same qualities, but again in the context of New England, the prototype image of a New England chapel was there, but that was all. A blunt building one could say.

And just down by the street was a residential building designed by Skidmore, Owings & Merryl. One of the finest follow-up examples of Bauhaus in the new world. Now, that had all the originality and boldness I would personally expect from any designer who undertook to design an inter-faith chapel and its meaning.

Ανώνυμος είπε...

α και για τον ιερέα..

respect! :)

Ανώνυμος είπε...

a great one

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/columnists/simon_barnes/article1826792.ece?openComment=true

Why the gods will smile on Liverpool only as underdogs

"Football is not run by a vengeful accounting god, like the Old Testament; no one is ever actually repaid a goal for a goal, a foul for a foul.

There is never any question of justice: the team who “deserve to win” are as often as not the losers. Nor do football gods have any sense of benignity or forgiveness; they do as they damn well please.

The gods of ancient Greece are just the same – capricious, changeable, prone to favourites, equally prone to dropping favourites for some slight.

But above all, and unlike almost any other god in any other theology, [Greek gods] are possessed of a sense of humour. They love ironies, contradictions, paradoxes. Nothing gives them quite as as much pleasure as a human hero in the direst of straits, something he could have avoided if only he’d paid more attention.

This is not Christian, but it is deeply and irrefragably football. And that’s why I fear for Liverpool. They go into the final of the Champions League against the same opponents they played two years ago, but this time they go with something of a swagger. Last time they reached the final by a kind of glorious fluke; this time they have earned every step of their progress."

pølsemannen είπε...

"...Το chapel λοιπόν, αρχιτεκτονικά δεν είχε και πολύ χιούμορ, δεν έβρισκε δηλαδή κανείς, γοτθικά τόξα να υποστηρίζουν βυζαντινούς θόλους πάνω από αγάλματα του Βούδα και της Αφροδίτης, με στρωμένα αραβικά χαλιά στο πάτωμα, κτλ...."

Εγώ πάντως μία φορά ΑΚΡΙΒΩΣ έτσι θα έχτιζα το ιντερφεϊθοτέτοιο. Τι κολώστρες αυτοί εκεί στα Στέητς...

Πάντως για μένα όλα αυτά τα θρησκευτικά και ειδικά εκεί στα Στέητς καλό είναι να τα παίρνει κανείς σαν ευκαιρία κοινωνικών συναναστροφών και φολκλόρ, γιατί αν τα πάρει σοβαρότερα καίγεται η motherboard του εγκεφάλου του ευγενούς δίποδου θηλαστικού που έχει την αυταπάτη ότι είναι κυρίαρχος του σύμπαντος.

Αχ τι τραβάτε εκεί στα Στέητς με τας θρησκείας...